Bekanta er med de mänskliga rättigheterna genom påståenden som gäller barnets rättigheter.
Målet är att lära känna FN:s barnets rättigheter och förstå att rättigheterna gäller alla barn.
Diskutera först i gruppen vad ”rättighet” betyder. Vad betyder att någon har rätt till något? Vem kan ha rättigheter?
Framför åt gruppen påståenden som eleverna sedan röstar ja eller nej om. Man röstar genom att sätta sig på huk = nej eller
att sträcka sig mot taket = ja.
Genomgång av övningen: Diskutera kort efter varje påstående om det är fråga om en gemensam rättighet som gäller alla barn i Finland och i världen. Gå igenom vid varje påstående om den är kopplad till någon av barnets rättigheter. Det är lättare att göra uppgiften om alla deltagare kan se barnets rättigheter medan övningen pågår. Rättigheterna finns till exempel på svenska Unicefs webbplats.
Påståenden:
- Jag har rätt till ett eget namn.
- Jag har rätt att leka med kompisar.
- Jag har rätt att slå en kompis om jag blir arg på honom eller henne.
- Jag har rätt att äta glass till frukost.
- Jag har rätt att bo i ett tryggt hem.
- Jag har rätt att vaka så sent som jag vill.
- Jag har rätt att gå med i en förening, till exempel Finlands naturskyddsförbund eller en scoutkår.
- Jag har rätt att välja hur jag klär mig.
- Jag har rätt att varje dag äta hälsosam mat.
- Jag har rätt att varje dag spela datorspel.
- Jag har rätt att gå till läkaren om jag blir sjuk.
- Jag har rätt att själv tänka på saker och bilda mina egna åsikter.
- Jag har rätt att stanna hemma från skolan om jag inte har lust att gå till skolan.
- Jag har rätt att gå i skola och lära mig nya saker.
Rättighet är tillstånd till något eller ett löfte om något. Till exempel rätt till utbildning betyder att varje barn får gå i skola och rätt till trygghet behöver att man inte får skada barn. Det finns många exempel: till exempel betyder rätt till åsikt att var och en får bilda sin egen åsikt om saker. Med rättigheter kommer alltid också skyldigheter. När man har rätt till åsikt, har man även skyldigheten att uttrycka sin åsikt så att man inte skadar andra. När man har rätt till utbildning, har man även skyldigheten att gå i skola och låta alla studera i fred.
Det finns många slags rättigheter och på många olika nivåer. En del av rättigheterna har skrivits in i lagar. Vissa rättigheter är sådana att man tillfälligt kan ta bort dem från barnet då det är förenligt med allmänt intresse eller barnets bästa. Man kan till exempel ge barnet rätt att själv välja när han eller hon gör sina läxor. Men om man märker att barnet inte alls gör sina läxor och därmed inte heller lär sig tillräckligt, kan man ta bort rätten att själv välja när man gör sina läxor och läxorna görs vid en tidpunkt som en vuxen meddelar eller tillsammans med en vuxen. En del rättigheter är åter sådana att ingen någonsin kan ta bort dem. Sådana är de mänskliga rättigheterna som gäller för varje människa. Mänskliga rättigheter tillhör alla människor som föds i världen. Även sådana som aldrig ens hört talas om dem!